برگزاری نخستین مسابقه سراسری عکس دامپزشکی

برگزاری نخستین مسابقه سراسری عکس دامپزشکی

منبع: روابط‌عمومی سازمان دامپزشکی کشور

مقدمه:
دامپزشکی دانشی است که به شناخت، درمان و پیشگیری از بیماری های حیوانات و بیماری های مشترک بین انسان و حیوان می پردازد.
دامپزشکی دانشی کهن است و در ایران قدیم نیز از دامپزشک به عنوان بیطار یاد شده است. علم دامپزشکی با عبور انسان نخستین از حالت شکارچی به کشاورز متولد شد و همزمان با رواج اهلی کردن حیوانات دامپزشکی اهمیت بیشتری یافت.
دامپزشکی کهن در ایران؛ در سفرنامه فیثاغورث در مورد زرتشت و آیین او نکته جالبی وجود دارد و آن این که زرتشت از فن دامپزشکی و درمان حیوانات اطلاع داشته است که در کتاب اوستا می توان نکات متعددی درباره پرورش حیوانات و روش درمان بیماری های دام مشاهده کرد. مسئولیت پرورش و درمان بیماری های حیواناتی چون اسب، گاو، گوسفند، شتر، سگ، و پرندگان به عهده دامپزشکان بوده است و دامپزشکان بدین جهت دارای مقامی ارجمند و با ارزش بوده اند. مهمترین وظیفه دامپزشک در ایران بعد از اسلام درمان و جلوگیری از بیماری اسبان بود که از دو جنبه جهاد و انجام فریضه حج اهمیت فوق العاده داشت. در ایران در تمام سده های بعد از اسلام دامپزشکی در مدارس و جایگاه های خاصی همواره تدریس شده است.

دامپزشکی نوین در ایران؛ در سال 1311 بنای دانشکده دامپزشکی ابتدا به صورت مدرسه و بعد دانشکده گذارده شد. در ابتدای امر این دانشکده زیر نظر وزارت کشاورزی بود ولی بعدها با اعزام تعداد قابل ملاحظه ای دانشجو به کشور فرانسه و مراجعت ایشان، این دانشکده، به دانشگاه تهران ملحق شد.
در سال 1314 با توجه به ضرورت کنترل بیماری های مهلک دامی و نظارت بهداشتی دام و فرآورده های دامی، قانون تفتیش صحی حیوانات به تصویب مجلس شورای ملی رسید و اداره کل دامپزشکی جایگزین موسسه دفع آفات حیوانی شد. سرانجام با تلاش و پیگیری مسئولین در سال 1350 قانون سازمان دامپزشکی کشور مشتمل بر 21 ماده و یک تبصره به تصویب مجلس شورای ملی و مجلس سنا رسید.
و اکنون:
نامگذاری سال 2011 به نام سال جهانی دامپزشکی با شعار "دامپزشکی برای سلامت، دامپزشکی برای غذا، دامپزشکی برای سیاره زمین" از سوی مراجع بین‌المللی و جایگاه ویژه دامپزشکی کشورمان در منطقه به عنوان یکی از قطب‌های مهم و تاثیرگذار در پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی، بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و برنامه‌ریزی برای ریشه‌کن ساختن بیماری‌هایی از قبیل طاعون،  نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی فرآورده‌های خام دامی از تولید در مزرعه تا سبد مصرف خانواده و سایر خدمات ارائه شده  از سوی این سازمان در حفظ و حراست از سرمایه‌های دام، طیور و آبزیان در اقصی نقاط ایران از مهمترین وظایف و خدمات سازمان دامپزشکی کشور می‌باشد.
در این راستا سازمان دامپزشکی کشور در نظر دارد با تاکید بر شعار دام سالم، غذای سالم، انسان سالم به عنوان شعار محوری این سازمان و با دعوت از هنرمندان و عکاسان حرفه ای، نخستین جشنواره سراسری عکس دامپزشکی را برگزار نماید. قابل ذکراست با هماهنگی سازمان دامپزشکی کشور و ادارات کل دامپزشکی در استانها تورهایی به منظور آشنایی عکاسان با فعالیت های دامپزشکی برگزار خواهد شد.
بخش ها ی مسابقه:
بخش اصلی:
·         فعالیت‌های دامپزشکی در بخش‌های دولتی (آزمایشگاههای کنترل دارو و مواد بیولوژیک، اقدامات پیشگیری و کنترل کننده بیماری‌های دامی از جمله سل و بروسلوز، قرنطینه‌های دامپزشکی، کشتارگاهها، مراکز فرآوری و بسته‌بندی، حمل و توزیع فرآورده‌های خام دامی، پرورش‌دهندگان صنایع دام، طیور و آبزیان، کارخانجات تولید کننده خوراک دام، دامداری‌ها، کارخانجات تولیدکننده داروهای دامی، مکمل‌ها، واکسن‌ها و مواد بیولوژیک و نظارت بر ذبح شرعی و ...
·         فعالیت‌های دامپزشکی در بخش‌های غیردولتی، آموزش، تحقیقات و پژوهشهای کاربردی(بیوتکنولوژی، رویان، حیوانات آزمایشگاهی)، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، داروخانه‌های دامپزشکی، حیوانات خانگی و پرندگان زینتی، امداد و نجات (حلال احمر، تروریسم و کشف مواد مخدر)، دامپزشکی و حیات وحش، تجارت دام و فرآورده های دامی.
·         دامپزشکی، پیشگیری، مبارزه و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، تامین امنیت غذایی
·         دامپزشکی، صنایع وابسته و ایجاد اشتغال
 
بخش ویژه:
·         ارتباط انسان و حیوان

دبیر‌:محمد خادمیان
مدیر اجرایی:فاطمه زارعان
هیأت انتخاب و داوری: : سعید دستوری، افشین شاهرودی، جاسم غضبانپور، داریوش محمدخانی، محسن مشکوه، عبدالامیر رضایی، حمید گردان.
 
 
 
 
جوائز:
به صاحبان آثار راه یافته به نمایشگاه یک نسخه کتاب مسابقه و به ازای هر اثر پذیرفته شده مبلغ پانصد هزار ریال به عنوان حق تألیف به صورت نقدی پرداخت خواهدشد.همچنین به نفرات برگزیده جوایزی به شرح زیر اهدا خواهدشد.جایزه نفر اول پانزده میلیون ریال
جایزه نفر دوم  ده میلیونریال
جایزه نفر سوم پنج میلیون ریال

گاهشمار مسابقه:
آخرین مهلت ارسال آثار:  دوازدهم مهرماه 90
داوری گزینش آثار:  بیستم مهرماه 90
افتتاحیه نمایشگاه و مراسم اهدای جوایز: بیست و نهم آبان 90
آیین نامه ونحوه ارسال آثار:
1-     شرکت در مسابقه برای عموم آزاد است.
2-     آثار تحویلی باید در برگیرنده موضوع مسابقه باشند.
3-     عکس ها می توانند سیاه و سفید، رنگی یا منوکرم باشند.
4-     عکس ها نباید دستکاری شده باشند.
5-     شرکت کنندگانمیتوانند آثار خود را از طریق پست و یا به صورت حضوری به دبیرخانه مسابقه تحویل و رسید دریافت نمایند.
6-      دبیرخانه از پذیرش هر گونه آثار ناقص یا مخدوش به هر نوع و نحو معذور است.
7-     ارسال آثار به منزله ‌یا قرار به دارا بودن مالکیت معنوی آن توسط شرکت کننده است، در صورت اثبات دارا نبودن مالکیت معنوی اثر، عواقب حقوقی و جزایی ناشی از آن کاملا به عهده شرکت کنندهاست.
8-     شرکت کنندگان می‌توانند در هریک از بخش های مسابقه حداکثر پنج اثر را ارسال نمایند.
9-     کلیه شرکتکنندگان می‌بایست لوح فشرده آثار خود را با فرمت Tif یا jpg، اندازه 40×30سانیتیمتر و 300 DPI ارسال نمایند.
10-درون لوح فشرده یک فایل متنیPDF  خیره شده و حاوی اطلاعات زیر باشد :
نام و نام خانوادگی شرکت کننده، میزان تحصیلات، نشانی دقیق پستی، کد پستی ده رقمی، تلفن، تلفن همراه و پست الکتریک
11-درون لوح فشرده ضمن شماره گذاری آثار از 01 تا 05 در هر بخش، عنوان بخشی که اثر در آن شرکت داده شده است و در آثار عکاسی تاریخ، زمان، مکان و نشانی عکاسی ذکر شود.
12-آثاری که دارای اطلاعات خواسته شده نباشند در داوری شرکت داده نخواهند شد.
13-هیچ یک از آثار ارسالی باز گردانده نخواهد شد و حق بهره گیری از آثار برای برگزار کننده در هر زمان محفوظ می باشد.
14-حق هر گونه تفسیر، تصمیم گیری دربارهاین آیین نامه در اختیار شورای سیاست گذاری مسابقه می باشد.
15-ارسال آثار به دبیرخانه توسط شرکت کنندگان به منزله پذیرش کلیه مواد این آیین نامه و قبول و رعایت آن می باشد.
 
نشانی دبیرخانه مسابقه: تهران، ابتدای خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی، سازمان دامپزشکی کشور.
صندوق پستی: 14155/6349
شماره تلفن روابط عمومی : 88962384-021
پایگاه اینترنتی جشنواره :www.photo.ivo.org.ir
 
 
 
1 ST VETERINARY PHOTOGRAPHY CONTESTE
 
نظرات 2 + ارسال نظر
لی چهارشنبه 23 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:12 ب.ظ http://leee.us

ممنون به خاطر معرفی جشنواره جناب امامدادی

سلام عزیزبرادر
خواهش میکنم جناب اقای ابروشن

آراسته دوشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 05:23 ق.ظ

باعرض سلام وادب وتشکرات قلبی وآرزوی موفقیت برای استادوتوفیق هرجه بهتربرکذارشدن جشنواره عکاسی دامبزشکی انشاالله بنده رانیزبزرکواری فرماییدوبی خبرنکذارید

سلام
چشم .استادگرامی امااین جشنواره درتهران برگزار میشود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد