عکاسی.شوخی!

قصه عکس در کشوری چون ایران بیشتر از هر چیز شبیه داستان پینوکیو است که هزار بار اشتباه می کند و گویی تا زمانی که نهنگ نبلعدش نمی خواهد آدم شود.عکاسی ما در نهاد خود دچار معضلات دهشتناکی است که تا مرتفع نشود دیگر گله گذاری هایی چون چرایی بی نظمی دوسالانه ها در برگزاری، نحوه چینش گروه اجرایی، اعلام نتایج و هزار مورد دیگر از این جنس سئوالات قابل تأمل، الزام نمی یابد.عکاسی از جمله هنرهایی بود که در جریان انقلاب ایران برخلاف بسیاری از هنرهای تجسمی در انزوا قرار نگرفت و عکاس ایرانی با پی جویی و همراهی با اعتراضات مردمی فرصت این را یافت تا پس از انقلاب مانند بسیاری از هنرهای دیگر در یک خاموشی یک دهه ای به سر نبرد.

 بنابراین هیچ گسستی در ساختار عکاسی ایران از لحظه تولدش در کارگاه قجری تا به امروز وجود نداشته است.ولی چرا همین هنر نتوانسته است جز معدودی آثار اندک و آدم های کمتر از انگشتان دست از جریان انقلاب و جنگ و اتمسفر سال های پرتنش دهه ۵۰ و ۶۰ تولید کند باز هم برمی گردد به همان نقص بزرگ.گویی عکاسی برای ایرانی تعریفی مشابه یک شوخی یا تفریح تکنولوژیک را دارد. اساساً عکاسی ایران در مقام مقایسه با دیگر شاخه های هنرهای تجسمی فاقد جایگاه و آدم های سرنوشت سازی است که امروز بتواند خود را به عنوان یک جریان مستقل معرفی نماید. البته در مباحث این گونه قیاس، ابزار مناسبی نیست اما اگر آن را با هنری چون سینما، کاریکاتور، نقاشی و جایگاه امروزی شان مورد ارزیابی قرار دهیم اعتباری هم پایه مجسمه سازی این ملک دارد.مطمئناً دوستانی هستند که تلاش های درون جامعه عکاسی ایران را به عنوان دستاورد چند دهه ای معرفی می نمایند اما مخاطب معاصر عکس را نه به پیام های ایدئولوژیک صاحبش و نه با جریان و آژانسی که درونش قرار دارد نمی شناسد. عکس برای او یک لحظه فریز شده به یاد ماندنی است که ممکن است حتی اسم صاحبش را هم نداند. ثمره دهه ها عکاسی ما امروز چیست؟
ممکن است عکاسان بسیاری خروارها نگاتیو انباشته شده را به عنوان داشته های امروز رودرروی مان قرار دهند.همان گونه که تا امروز هم این کار را کرده اند اما پاسخ به اینکه چرا این ملک کاپا، برسون، نچوی و... ندارد، و عکس های جاویدان تاریخ عکاسی ما کدامند، سئوالی است که تا جریان معاصر عکس ما پاسخی برای آن نداشته باشد راه به جایی نمی برد.پاسخ هایی چون عدم حمایت های اجتماعی و سیاسی و نبود رسانه و از این جنس نگره ها هم آنقدر موجه نیست چون همین شرایط و حتی وخیم تر از این برای شاخه های دیگر نیز وجود داشته ولی به این سرنوشت دچار نشده اند.اصولاً عکاسی ما در همه برهه های زمانی در بدو ورودش دچار یک کج پنداری است. در حالی که در همه جوامع جهان سومی عنصری برای ثبت تاریخی است در کشور ما تبدیل می شود به یک تفریح بورژوا و اگر مستشرقین و فرنگی ها نبودند معلوم نبود آیا آن تصویرهای تاریخی ثبت و ضبط می شد یا نه؟
همین نگره تفریحی ادامه می یابد به گونه ای که ما از جریانات و تعاملات اجتماعی و سیاسی و مردم شناسانه اواخر قجر و ابتدای پهلوی عکس های قابل توجه و چندانی پیش رو نداریم.پس از آن هم عکاسی به عنوان یک ابزار کمکی در خدمت مطبوعات و در کنار فیلم در ایران به سر می برد و عملاً جریان عکاسی مستقل در اواخر دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی در ایران شکل می گیرد که به خاطر فضای سیاست زده آن سال ها فوراً گرایشی ایدئولوژیک به خود می گیرد و در خدمت آرمان های مبارزاتی فاقد ارزش های زیبایی شناسانه و استنادی یک اثر هنری است.پس از انقلاب هم در ادامه همان سنت، عکاس ایرانی می پندارد که وظیفه اش انتقال یک پیام اجتماعی و سیاسی است بدون آنکه ابزارش را یک زیبایی آفرین بشناسد. این روند ادامه داشت تا احیای دوباره دانشکده های هنری و آشنایی با عکاسی معاصر. نگاه آکادمیک در آن سال ها سعی در ایدئولوژی زدایی و پاکسازی ایده آلیسم از عکاسان جوان ایرانی دارد و با آشنا کردن آنها با گرایشات جدیدتر و معاصرتر در اواخر دهه ۶۰ و ابتدای ۷۰ این فعالیت ها به ثمر می رسد و عملاً ما با دو گرایش مواجه ایم. عکاسی انتزاعی و گروهی از عکاسان مطبوعاتی ثمره سال های طلایی مطبوعاتند که تا پیش از آن در تاریخ عکاسی ما حضور نداشته اند، اما وقتی منصفانه و بی تعصب یک جمع بندی از این سال ها می کنیم، جای خالی عنصری به نام زیبایی شناسی (Esthetique) شدیداً عکاسی ما را تهدید به فنا می کند. این تحرکات فقط ثبت و ضبط بوده است بدون آنکه به عنوان یک هنر و ارزش هایی بصری، برای آن برایش کاری شده باشد.در چنین فضای بی ثباتی لزوم برپایی بی برنامه و غیرآکادمیک و فقط بر اساس تجربیات شخصی و آن هم با زمان های غیرمشخص و بدون هدف های قطعی و پایان های بدون نتیجه جز اتلاف وقت و هزینه و در ضمن انحراف و گسست و جدایی بخش هایی از عکاسی جوان به دلیل نتایج غیرقابل قبول اکثریت چه چیز دیگری می تواند داشته باشد. پیش از چنین جشن ها و مسابقات بی نتیجه ای عکاسی ایران باید به سئوالات جدی تری پاسخ دهد.چرا نهادهای فرهنگی معتبر در این سال ها در ایجاد تشکل های کاربردی عکاسی این قدر ناتوانند؟ تعیین توان پتانسیل امروز عکاسی ایران،ثمره دانشکده های هنری در این چند دهه چه بوده است؟ زیبایی شناسی عکاسی چه تفاوتی با دیگر شاخه ها دارد؟ نسبت عکاسی با دیگر هنرها چگونه است و...
تا زمانی که جایگاه و توانمندی و نواقص به درستی مشخص نشود و بر اساس داده ها کار تئوریک و پژوهشی و بازسازی آغاز نگردد روزگار عکس و عکاسی از این هم بدتر خواهد بود و بی ینال داشتن و مجله تخصصی، خانه عکس و چنین تحرکات روشنفکرانه ای این بیمار را نمی رهاند.داشتن چند عکاس توانمند در آژانس های معتبر که آنها هم خارج از چنین فضایی بر اساس آموخته های شخصی و علائق و استعدادشان و مبتنی بر یک جریان تک نفره حرکت کرده اند هیچ ارتباطی با پینوکیوی پر اشتباه ما ندارد.

شهروز نظری

نظرات 15 + ارسال نظر
لو دیریا چهارشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 11:41 ق.ظ http://lodirya.blogsky.com

سلام

علیک دوست بزرگوار ..هنوز علاقه مند نشدی؟

ستاره چهارشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:30 ب.ظ http://royayesabz.mihanblog.com/

سلام
تو ایران به چی بها میدن که به عکاسی حالا بخوان ارزش بذارن !!!
در کل مطلب جالبی بود .
مرسی که لینک کردین منم لینکتون کردم

سلام
لطف کردید بهم سرزدید.امیدوارم.امیدوارم.وامید

دوست و آشنا چهارشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 04:10 ب.ظ

سلام
خسته نباشید دوست گرامی ما آرزو به دل می مونیم رهبر فیلم نمی سازه چند ساله قول دادی به من چند بار قول دادی که فیلم بسازی امیدوارم که فراموش نکرده باشی

سلام
شما خسته نباشید..حتما.. فراموش نخواهم کرد. ازکجا میدونی فیلم نمیسازم ؟ولی حرفت قبول چشم.چشم.تسلیم.تسلیم

چارلی چهارشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 05:23 ب.ظ http://charlli.blogsky.com/

جشنواره تئاتر فردای میناب در پی موضوعی شدن

؟؟؟/

زهرا پنج‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:16 ق.ظ http://www.honaremanzendegi.blogfa.com

سلام
من از عکاسی زیاد نمیدونم خیلی علاقه دارم اما ممکن اشتباهاتی بکنم
نقاشی با اینکه پیشینه هزار ساله داره هنوز مردم ما با دیدن یک منظره شگفت زده میشن و ما را دیوانگا نی بیش نمی پندارن و خلاقیت برابر است با جنون
الان بهار عکاسیه تو بهار از ۱۰۰۰ نفری شاید ۱نفر شاخه و ساقه رو ببینه ما بقی مجذوب گلها ن و از این قافلن این درخت ریشه داره تنه داره ساقه داره
باسه این ملت باید پاییز و زمستون و اورد تا تنه رو ببینن
موفق باشید

سلام
مرسی.شادباشید

بدیس پنج‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 07:59 ق.ظ http://aask.blogsky.com/

سلام.پس معلومه کهدخیلی هم شوخی نبوده

سلام
جدی بوده.بوده.بوده.بوده

حسین رزده پنج‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 09:05 ق.ظ

سلام استاد چه کنیم و متشکر استاد از دغدغه ای که دارید

سلام
مرسی هنرمند گپ.خبرنگار خلاق

مهران سایبانی پنج‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 10:16 ق.ظ http://www.bnd.blogfa.com

سلام مرسی اطلاع رسانیت نوشته ها هم خوب بود ممنون موفق باشی

سلام
کربونت عزیز

ماهی بالی پنج‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:09 ب.ظ http://mahibali.blogsky.com/

رهبر جان

می دانی یاد گیری فن عکاسی از دروس اجباری دارالفنون در بدو تاسیس بوده

سلام
محمد عزیز خوبی؟نه نمیدونستم ازاینکه اطلاعات بهم دادی مدیونتم.موفق باشی دوست بزرگوار

دختر بندر پنج‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:50 ب.ظ http://dokhtebander.blogsky.com

خدا رحمت کنه آقای گرمساری رو . فامیلمون بود و قرار بود یکی از استادام هم باشه ولی عمرش کفاف نداد
چه آرزوها که در سر نداشت . اگه بود مطمئنم الآن یکی از بهترین عکاس های کشور بود همینجور که قبلا هم بود ...
به امید عوض شدن دیدگاه ها در مورد عکاسی

سلام
خدارحمت کند .فامیلتون بود.اماماباهم پایه و.صمیمی بودیم شاید من بهترازشما میشناختم.زنده باشید.درمورد دیدگاه بیشتربرایم بنویس.

سینا رفیعی شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:38 ق.ظ http://sinarafiei.webphoto.ir

سلام دوست عزیز بلاگ بسیار بسیار کامل و پر باری دارید
در صورت تمایل با هم تبادل لینک کنیم
موفق باشید

سلام
اوکی

خسروبیگی شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:53 ق.ظ http://www.khosrobeigy.blogfa.com

یادتون باشه اینجا ایرانه و انگار باید همه ی مسائلش هم با جاهی دیگه فرق کنه.حالا این تفاوت مهم نیست که از دید بد باشه یا خوب!!

سلام
خوبی؟یادم نمیره .

سینا رفیعی شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 11:26 ق.ظ http://sinarafiei.webphoto.ir

رهبر جان شما لینک شدید فقط یه لطفی بکن عنوان فتئ بلاگ من عکاسخانه کوچک هستش اگر اصلاحش کنی ممنون می شم

چشم دوست بزرگوار

دختر بندر شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 11:40 ق.ظ http://dokhtebander.blogsky.com

سلام ممنون که ما رو قابل دونستین لینکمون کردین
او.... ما هنوز به معنای واقعی هنرمند نشدیم و به پای شما نمی رسیم ....
بازم ممنون
یا حق..........

هنرمند واقعی هم هستید.حق نگهدارت

مهدی یکشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 07:20 ق.ظ http://mahdiphoto.blogsky.com/

سلام بر رهبر عزیز
از سایت پربار شما استفاده بردیم .
ممنون که به ما سر می زنی.
موفق و پیروز با شی همشهری .

سلام مهدی جان
هنوز انگلیسی فول تایم نشدم نمی تونم خوب صحبت کنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد