اصول ترکیب بندی(۸)

جدا سازی رنگ

گرچه ممکن است سطوح رنگی در واقع از یکدیگر دور باشند اما هنگامی که در یک نما در کنار یکدیگر دیده میشوند، نزدیک به هم بنظر می‌آیند. از این رو، همواره فعل و انفعالی بین آنها وجود دارد.

رنگهای روشن

رنگهای روشن، بویژه قرمز روشن، زردهای روشن و نارنجی،‌ توجه را جلب می‌کنند . اما اگر این رنگها از حالت وضوح خارج می‌شوند جذابیتی نخواهند داشت زیرا اگر چه چشم به طرف آنها متوجه می‌شود، اما نمی تواند جزئیات را ببیند. زمانی که نواحی برابری از رنگهای قوی وجود دارد، نقش ناهماهنگی بین آنها بوجود می‌آید، بویژه هنگامی که رنگها مکمل نباشند. از این رو، در صورت استفاده از چنین رنگهایی بهتر است که یک یا چند رنگ رقیق تر بکار رود.

پسمانـــد

اگر مدتی به یک رنگ نگاه کنید بعد از برش به نمای بعدی اثر باقیمانده از آن رنگ تا لحظاتی در ذهن شما می‌ماند. بطور مثال، بدنبال نمایش رنگ قرمز، پسماند شبح مانندی از رنگ سبز تیره بر صفحة سیاه تلویزیون خواهید دید. بدین ترتیب بعد از نارنجی، پسماند آبی روشن دیده می‌شود. همچنین بعد از زرد، آبی و بعد از سبز، بنفش و بعد از آبی تصویری نارنجی متمایل به زرد دیده می‌شود.  بنابراین باید انتظار هرگونه فعل و انفعال بین رنگهای پی در پی را داشت. این تضادمندی متوالی باعث می‌شود که واپیچیدگی رنگ در برشهای سریع باعث خستگی بصری شود.

تداعی رنگها

رنگ و احساس بطور جدایی ناپذیر به یکدیگر مربوطند. تداعی معانی رنگها بسیار است. بطور مثال؛ قرمز با گرما، عصابیت، خشونت، هیجان، قدرت، توانایی،‌ عشق و محبت؛ سبز با بهار، جوانی، ترس، رشد و تازگی؛ زرد با نور آفتاب، خیانت و درخشندگی و تنفر؛ و سفید با برف، ظرافت، خلوص، سردی، پاکی و تمیزی همخوانی دارد.

نظرات 4 + ارسال نظر
مصدق شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 04:02 ب.ظ

سلام
سپاس ازمطالبتون

اماچندکلمه باآقای nor
آقای نوراحتمالا ایمیل شما
noreply... نیست؟
البته بین خودمان خواهدماند.

سلام
یعنی چه ؟
نور کیه؟

زردشت سه‌شنبه 18 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:09 ق.ظ

سلام استاد.

ممنون از مطالب اموزندتون.سوالی داشتم از خدمتتون در مورد مدل دوربین.هر چند میدانم که به گفته خودتون این سلیقه ای است اما میخواستم بدونم به نظر شما برای عکاسی دوربین نیکون 3100 را شما ترجیح میدید یا کنون60دی؟؟؟ممنون اگر واضح بهم جواب بدید..:-)

سلام بزرگوار
سپاسگزار ازحضورتون سرکار خانم زردشت
اگه منظورتون نیکون اس ۳۱۰۰ coolpixباشه که این دوربین غیر حرفه ای هستش ...امااگه دی3100 نظرتون باشه که تقریبا دوربین حرفه ای محسوب میشن ولی من 60دی ترجیح میدم ...توصیه میکنم حتما عکسای که بادوربین کانن ونیکون گرفته شده به دقت ببینید ومورد بررسی قرار بدید.متوجه تفاوت رنگها و.. میشوید موفق باشید.قیمت دوربین نیکون دی 3100 نزدیک به 700000هزارتومان ولی کانن 60دی 1250000

زردشت چهارشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:03 ب.ظ

سلام استاد
بسیار سپاسگذارم از راهنماییتون.اره منظورم نیکون ای3100 بود
.

سلام
خواهش ...
توبزرگی مهربان

زردشت چهارشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:05 ب.ظ

ببخشید اشتباه شد دی3100.

سلام بزرگوار
اشکالی نیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد